Tips: Boktips & filmips, Liv & Lovisa & Syskonen Baudelaires olycksaliga liv



Lovisa är snygg, rik och begåvad, medan Liv är motsvarigheten hon är inte särskilt vacker, fattig och har det svårt. Liv & Lovisa är så långt ifrån vänner man kan komma. Båda ´tycker att det ska bli skönt att nian snart är slut och att de förmodligen aldrig mer kommer få se varandra. Men när Livs mamma träffar Lovisas pappa förändras allting. '

Liv & Lovisa är en slukande roman som ínnehåller både spänning, drama och romantik, det jag gillar är att det händer skaer hela tiden det är liksom inte något tillfälle i boken då det blir segt utan man vill alltid fortsätta läsa, jag tycker dock att den är rekommenderad för lite äldre personer typ 13 år och uppåt på grund av att det inte är enkelt drama typ mamma och pappa skiljer sig vi pratar om utan de är väldigt avancerat och ganska obehagligt för folk som är allt för unga, samtidigt är det för romantiken i boken det är lite samma sak det är inte romantik "Åhh jag älskar dig", utan det innehåller en hel del mer avancerade saker, detta kanske låter som världens mest personliga och konstiag bok , men trust me den är inte så personlig och konstig som den låter, så mycket sådant är det ärligt talat inte. Men jag rekomenderar denna bok stort.



Syskonen Baudlaires olycksaliga liv handlar om Violet, Klaus och Sunny som alla 3 har varsin talang, Violet som är äldst är förutom intelligent och klok en uppfinnare hon har uppfunnit en massa saker till familjen medan Klaus som är mycket intelligent kan allt inom allt i och med att han började läsa redan som 4 åring och har läst i böcker om allt. Medan 2 åriga Sunny är väldigt smart för sin otroligt unga ålder med hennes ända tänder kan hon bita i allt.

Men en dag när syskonen står på stranden så kommer en mystisk gubbe mitt från ingenstans eller rättare sagt deras föräldars vän Mr Poe. Och berättar något som  hemskt något som barnen säkerligen hade som sin värsta mardröm. Deras föräldrar har omkommit i en eldsvåda ("Brunnit upp"), eftersom barnen då är föräldrarlösa tvingas de bo hos elaka Greve Olaf. Som får reda på att barnen inte bara är föräldrarlösa utan att de även har väldigt bra med pengar i arv av sina föräldrar. Så därför blir syskonen hotade och flyr därifrån. Sådan tur är kommer de till en person som tycker om barnen om inte deras morbror farbror Monty, men av någon andledning tvingas de flytta ifrån farbror Monty. Och kommer då till Tant Josephine som är rädd för allt och då menar jag verkligen allt.

Jag kan rekommendera filmen varmt men jag varnar för känsliga tittare coh då menar ajg extra känsliga tittare jag är känslig och jag tyckte att den inte var så läskig men den handlar ju om mycket hemska saker och det händer saker hela tiden. Den räknas som genren Thriller men enligt mig är det mer en Thrillerdramakomedi mest åt dramakomedi hållet. Komedi är det faktsikt de har lyckats fånga in humor vilket är kul. Men som sagt är du väldigt känslig så ska du nog inte se denna film men annars rekomenderar jag den varmt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0