One Tree Hill Vs Gossip Girl



Karaktärer:

Brooke vs Blair: Även om valet är lätt att det är Blair som är One Tree Hills svar på Brooke så finns det stora likheter men också stora olikheter. En stor likhet är när folk har gjort dem eller någon i deras närhet illa för då ska man inte leka med dem inte någonstans och det är nog bäst att hålla sig borta om inte vill hamna i en catfight. Något som skiljer dem är att Brooke är starkare psykiskt än vad Blair är.

Peyton vs Serena: Peyton och Serena är varandras svar på varandra även om det kanske inte riktigt stämmer helt korrekt. Peyton är den coola tjejen som går sin egen väg, står för den hon är och skiter i vad folk tycker och tänker. Serena bryr sig mycket mer hon bryr sig otroligt mycket om sitt utseende, om vad folk tycker om henne osv. Något som P och S däremot har gemensamt är att de gör misstag som krävs att man har riktigt bra vänner men samtidigt är de de bästa vännerna man kan tänka sig när någon behöver en axel att gråta ut mot. Sedan är de ju personer som alla killar skulle dö för att få kyssa.

Haley vs Vanessa: Förutom att Haley och Vanessa har ett stort sinne för musik och konst, inte från en början tillhör popularitetseliten och har en kille som sin allra bästa vän så är H och V väldigt olika. Haley skulle aldrig strunta i skolan, hon skulle aldrig såra en annan människa, hon skulle aldrig göra något som hon själv tycker känns fel. Vanessa hoppar av High School för att satsa på foto, hon sårar människor emellan åt, hon gör saker som kanske inte är så bra för sig själv och ångrar ofta saker hon gjort. Kanske att hon ibland inte heller är den vännen som Dan kräver och förtjänar medan Haley är precis den vän som Lucas förtjänar och ibland kräver.

Lucas vs Nate: Jag velar lite mellan att jämföra Lucas med Dan och Nate men sen kom jag och tänka på att det ändå är just Lucas som är mest lik Nate eftersom de båda har ett hjärta av guld och bryr sig om sina människor. Något som de verkligen har gemensamt är att de har svårt för att inse vem de egentligen älskar och är osäkra på om den personen verkligen älskar honom tillbaka. Men när de väl hittar kärleken är de den perfekta pojkvännen dock skulle jag personligen säga att Lucas är mycket bättre på att utmana än vad Nate är men jag antar att det är en smaksak. Jag tycker att Nate också är mesig och kanske är lite för perfekt ibland. Lucas gör ändå sina misstag och utmanar tjejer på ett sätt som jag inte tycker att någon i Gossip Girl gör. Sedan skulle Nate aldrig kunna tänka sig att bli författare men det stora sportintresset har dessa hunkar gemensamt.

Mouth vs Dan: Anledningen till att jag inte tog Lucas och jämförde med Dan var också för att Mouth finns. Dan och Mouth är två killar som man skulle kunna beskriva som snällast på jorden. Dock är Mouth lite bättre på att säga ifrån än vad Dan är men båda två funderar otroligt mycket om hur de ska bli mer farlig och de brinner för de dem älskar. Personligen tycker jag att Mouth är mycket mer intressant än vad Dan är, jag skulle kunna tänka mig att vara vän med båda två absolut men Mouth är enligt mig en mycket mer intressant person. Dan är alldeles för osäker och utmanar en tjej på fel sätt, det sättet han utmanar tjejer på är att han är osäker. Mouth utmanar inte tjejer men han har en humor som får en tjej att skratta (iaf mig) och han är så som en kille ska vara för att kunna kallas äkta.

Nathan vs. Chuck: Jaa ni ser vilka som blir kvar. Nathan och Chuck har nästan ingenting gemensamt jo att de från en början är odrägliga och nästan på samma sätt förutom att Nathan har ett ganska oseriöst förhållande och Chuck utnyttjar tjejer och har i pricip en ny tjej varje dag. Men Chuck är rik som ett troll och skiter ständigt i folk. Nathan ger ändå livet en chans och lyckas med chansen. Han träffar Haley och blir en helt annan människa. Chuck fortsätter med samma vänskapskrets men mognar med tiden samtidigt som han ändå gör sina typiska "misstag". Nathan gör också misstag när han blivit förändrad av Haley men inte med flit. Däremot så tycker jag personligen igen att Chuck är en roligare karaktär än vad Nathan är (och att Ed är snyggare än James men det är en annan femma). Fast skulle jag välja någon att ha som vän skulle jag välja Nathan. Hängde ni med?

Rachel vs Georgina: Tjejerna som ställer till problem. Visserligen är Rachel innerst inne god och det kanske Georgina också är efter ett tag men i serien gör hon ju saker som får än att tänka att skulle man vara Serena så skulle man sparka henne rakt i fejjan. Rachel gör också saker som gör att man kanske ibland vill slå till henne men hon gör också saker som får än att inte slå till henne och även faktiskt krama om henne.

Övriga karaktärer från Gossip Girl och One Tree Hill som är egna:
Jenny: Jenny är inte som någon i OTH. Jenny är tjejen som drömmer om att bli en it girl och när hon blir det kan hon inte hantera det. Hon går sin egen väg och har sin egen stil men vägrar leva upp till sin ringa ålder och leva ett helt vanligt liv precis så som folk i hennes egen ålder gör.

Skills: Jag tror inte att det finns någon serie som har en person som Skills. Han är en otroligt härlig person som bryr sig om sina medmänniskor och som man alltid kan lita på, men hans humor är en humor som ingen annan har. Är det någon karaktär som One Tree Hill lyckats skilja från andra serier och om de velat göra en annorlunda karaktär så har de verkligen lyckats.

Bevin: Enligt mig måste (för det mesta) den där lite "korkade" och klumpiga tjejen alltid finnas med en tv-serie. I One Tree Hill är det Bevin som står för den rollen. Något som ändå är rätt coolt med Bevin är att hon inte är rädd för att sprida dessa korkade kommentarer utan att hon faktiskt är tvärtom och lite står för det hon sagt, plus att hon helt fullt ut vet om att hon inte alltid säger de smartaste kommentarerna eller alltid är stadig på benen men också att hon faktiskt kan säga riktigt smarta saker. För klok och snäll är hon det finns det inget snack om.

Eric


Allmänna skillnader:
Den stora skillnaden mellan OTH och GG är att Gossip Girl bygger på rikedom och popularitet. Liksom är man inte populär så blir man det tillslut och man gör saker som är dåliga för än själv. Pengar och yta är viktigare än livet och insida känns det som om ni förstår vad jag menar. One Tree Hill bygger på att folk gör sina misstag till och med tjejen som kan verka perfekt och killen som är snyggast av alla innerst inne kanske inte är lika självsäker som han verkar. Sedan är livet och insida viktigast.
Något som jag också tycker är stor skillnad är karaktärerna i allmänhet. Gossip Girl karaktärerna känns falska och lite för perfekta ibland, jag menar man skulle knappast stöta på någon person som Blair i verkliga livet. Nu säger jag inte att jag inte gillar Gossip Girl för det gör jag, jag tycker till och med att den kan vara riktigt bra men det jag tänkte komma fram till var att One Tree Hills karaktärer är personer som man kan leratera till och faktiskt inspireras personlighetsmässigt av.
Sedan måste jag ge med mig att det inte är meningen att Gossip Girl ska vara inspirerande personlighetsmässigt utan klädmässigt och att de inte är perfekta ibland. Jag säger inte heller att jag ser fler fördelar med One Tree Hill och det är inte heller budskapet med detta inlägg. Anledningen till att jag gjorde detta inlägg var att jag kände för det och hade inspiration. Sedan får ju ni tycka precis vad ni vill och håll med mig eller inte.
Obserevera att detta är mina personliga tankar och mina personliga uppfattningar/åsikter.


Kommentarer
Postat av: nickie

Gillar båda, men mest one tre hill =)

2010-10-12 @ 15:08:20
URL: http://nickie.webblogg.se/
Postat av: melissa

SV: åh tack för tipsen!! :)

2010-10-12 @ 18:33:00
URL: http://melissablogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0